5 tipů, jak maximalizovat výnos z prodeje nemovitosti

29.2.2020   Aktualizace 25.1.2021

Prodej nemovitosti

Autor Ing. Pavel Pekárek

5 tipů, jak maximalizovat výnos z prodeje nemovitosti

Chcete získat za vaši nemovitost co nejvíce peněz? Klíčem k úspěchu je určení správné nabídkové ceny. Důležité je také načasování prodeje a marketingová strategie zaměřená na konkrétní skupinu zájemců. Kdy je to nejlepší období na prodej? Jak stanovit správně nabídkovou cenu a jak zjistit cílovou skupinu?

Odpovědět na tyto otázky umí pouze opravdu zkušení realitní makléři, kteří se na trhu pohybují několik let, znají klasické triky kupujících a vědí, jak vzbudit zájem lidí a vyvolat v nich emoce. Přečtěte si 5 nezbytných kroků, které by měl každý prodávající vzít v úvahu, pokud chce prodat svoji nemovitost výhodně.

1 Nepodceňte ocenění nemovitosti

Majitelé nemovitosti, kteří se rozhodnou ji prodat vlastními silami, mají často velmi nereálná očekávání ohledně prodejní ceny. Podívají se na internet nebo do katastru nemovitostí, za kolik se zhruba taková nemovitost prodává a netuší, že často srovnávají jablka s hruškami. Prodejní cena se většinou nerovná ceně nabídkové.
 
Nelze se ani spoléhat na reálná data prodejních cen z katastru nemovitostí. Komplikací při použití této metody je, že potřebujete dostatečně velký reprezentativní vzorek podobných nemovitostí, abyste získali směrodatné hodnoty. Často na první pohled maličkost jako je výtah, dispozice, patro či blízkost silnice výrazně ovlivňují výslednou cenu. Dále je to také stav nemovitosti, typ vlastnictví, počet podobných nabídek v dané lokalitě (ulici) atd. Srovnávat lze tedy pouze dvě naprosto stejné nemovitosti.
 
Cenu je nutné stanovit s citem, protože příliš vysoká cena může zapříčinit to, že se z nemovitosti stane “ležák”, který se ve výsledku prodá pod cenou. Nikdo nechce koupit nemovitost, která se neustále zlevňuje, protože působí jako problematická. Správné ocenění nemovitosti je tedy mixem objektivních a subjektivních aspektů a kdo jiný by je měl zvládnout lépe než zkušený makléř v dané lokalitě. Pro samoprodejce je tedy ideální získat odhad ceny od zkušeného makléře. Více se o stanovení prodejní ceny dočtete zde.

Stanovení prodejní ceny

Při nízko nastavené prodejní ceně se zbytečně připravujete o peníze nebo naopak při příliš vysoké ceně se nemovitost stává dlouhodobě neprodejnou.

2 Využijte Homestaging

Homestaging obecně znamená přípravu nemovitosti před její prezentací zájemcům. Tím se nemyslí pouhé použití dekorací, ale i vymalování, přesunutí nebo odstranění určitých částí nábytku, drobné opravy např. vodovodního kohoutku či dveří, důkladné vyčištění spár obkladů v koupelně nebo vyčištění koberců. Tímto se vyzdvihnou pozitivní prvky nemovitosti. Investice do homestagingu se vám mnohonásobně vrátí a navíc může mít vliv i na rychlost prodeje nemovitosti. Někdy stačí uklidit, dát květinu na správné místo, vyměnit závěsy, rozsvítit či zvolit správný úhel při fotografování. Více o homestagingu naleznete zde.

Základem přípravy nemovitosti je úklid. Díky němu jsou odstraněny všechny pocitové a rušivé překážky a při následné prezentaci se nechají vyniknout klady a přednosti nemovitosti. V rámci přípravy je dobré nemovitost také odosobnit, tedy odklidit všechny věci, které do ní nepatří (zejména fotky, cennosti, obrazy aj.). Tím dojde nejen k odlišení prezentace od konkurenčních nabídek, ale také to vzbudí větší pozornost o nabídku. Čím více se bude líbit, tím větší o ni bude zájem a vy utržíte více peněz. 


​Častou chybou samoprodejců je, že chtějí ihned inzerovat. Není na škodu klidně několik týdnů počkat a vše důkladně připravit. Investujte před prodejem do přípravy nemovitosti nejen čas, ale i peníze. Věřte, že se vám to vrátí. Častý názor majitelů, že nemá smysl před prodejem jakkoliv upravovat nemovitost, protože kupující si ji stejně zrekonstruuje, je bohužel mylný. Nemovitost musí vzbudit pozitivní emoce, musí se líbit a případní zájemci se v ní musí cítit dobře.

Homestaging

Potenciál homestagingu si začíná uvědomovat čím dál více soukromých prodejců.

3 Pořiďte si fotografie od profesionála, 3D scan a videoprohlídku nemovitosti

U profesionálních realitních makléřů by to měla být naprostá samozřejmost. Bohužel (bohudík) pro vás tomu tak stále není a vy máte šanci se relativně jednoduše odlišit. Pamatujte, že nákup nemovitosti často není o logice. Lidé často kupují danou nemovitost na základě emocí. Proto už v okamžiku, kdy nemovitost inzerujete, hrají velmi důležitou roli fotografie. Pokud jsou kvalitní a profesionálně udělané, odliší váš inzerát od ostatních a přitáhnou pozornost potenciálních kupců. Nefoťte si tedy byt obyčejným mobilem, ale po provedení homestagingu si najměte profesionálního fotografa se širokoúhlým objektivem, který má s focením nemovitostí zkušenosti a dokáže vyzvednout její přednosti. Peníze investované do krásných fotografií se vám určitě vrátí ve vyšší prodejní ceně.

Nejlepší realitní makléři doporučují také 3D scan nemovitosti. Pomocí 3D scanu získáte model svého domu nebo bytu, ve kterém se poté může klient krok po kroku procházet, prohlížet si detaily stejně jako např. v Google mapách. Zájemce tak získá jasnou představu o nemovitosti ještě před samotnou prohlídkou a ti, kterým se nemovitost nelíbí, už nepůjdou na prohlídku a ušetří váš čas.

Neméně efektivním a užitečným nástrojem, který pro prezentaci nemovitosti využívají ti nejlepší, je profesionálně zpracovaná videoprohlídka. Ta vaši nemovitost dokáže významným způsobem odlišit od konkurenčních nabídek. Díky videoprohlídce, kterou lze vylepšit i záběry z dronu, dokážete vzbudit opravdové emoce a oslovit ještě větší množství zájemců.

4 Efektivně vyjednávejte

Vyjednávání je alfou i omegou úspěšného prodeje. Nemovitost jste inzerovali, přišel první zájemce a nemovitost chce hned koupit. Ale chce slevu. Prodat nebo neprodat? Rozhodnutí, kdy kývnout na nabídku zájemce a kdy ji naopak odmítnout a počkat na zájemce dalšího, je nesmírně složité a vyžaduje zkušenosti. Je možné, že odmítnutím a čekáním na dalšího zájemce již nikdy nezískáte takovou nabídku, kterou jste předtím odmítli. Kupující jsou čím dál zkušenější a sebevědomější a nebojí se požádat o slevu. Více o tom, jaké taktiky používají kupující pro snížení ceny, naleznete zde.
 
Umět pracovat se zájemci, vyjednávat, argumentovat, licitovat a dokázat se zorientovat v často velkém množství zájemců, to je jen část toho, co by měl zvládnout každý zkušený obchodník. Prodat prvnímu zájemci, případně hned poskytnout slevu umí každý. Opravdovým uměním je ale „posbírat“ všechny zájemce, uskutečnit s nimi prohlídky a následně podle předem stanovených kritérií vybrat nejvhodnější zájemce. Rozhodujícím kritériem může být nejen nejvyšší cena, ale také způsob financování, jednoduchost a snadnost obchodu nebo třeba daná situace kupujícího apod. Zkušený obchodník by měl být schopen vše vyhodnotit a následně srozumitelným a korektním způsobem komunikovat vůči zájemcům. 

Vyjednávání o ceně nemovitosti

Pamatujte, že nákup nemovitosti často není o logice, ale o emocích. Naopak prodej z vaší strany by měl být založen na rozumu a emoce by měly jít stranou.

5 Nepřeceňte své síly

Pokud se vám výše uvedené zdá složité a nemáte čas či schopnosti se tím vším dopodrobna zabývat, popřemýšlejte o tom, zda není jednodušší najmout si někoho, kdo by vás zastoupil, hájil vaše zájmy, provedl celým procesem prodeje, zajistil vše za vás a úspěšně dovedl k tomu, abyste bez zbytečných komplikací a starostí v rozumné době prodali za co nejvyšší cenu.
 
Pokud si vyberete profesionálního a zkušeného realitního makléře, utržíte často více i po odečtení nákladů na jeho služby a navíc ušetříte spoustu času, energie a v neposlední řadě se vyhnete zbytečnému stresu. Pustit se do prodeje samostatně a ignorovat výše zmíněné tipy může mít za následek nejen snížení ceny nemovitosti a tím i vašeho zisku, ale také se vystavujete zbytečným komplikacím, kterým se díky zkušenému profesionálovi můžete vyhnout. 

Oslovte profesionály z vašeho okolí. Získejte od nich nabídky na míru. Vyberte si toho nejlepšího.

Štítky: Prodej nemovitosti

98%

klientů doporučuje tento portál
Zobrazte si naše reference

SPOLUPRACUJÍCÍ REALITKY

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace Rozumím