Jak vybrat nejlepší realitní kancelář?

12.6.2018   Aktualizace 7.1.2022

Prodej nemovitosti

Autor Ing. Ondřej Kosina

Jak vybrat nejlepší realitní kancelář?

Prodáváte nemovitost a uvědomujete si, že nemáte čas ani chuť se jejím prodejem zabývat osobně? Správně jste se rozhodli svěřit její prodej zkušenému a profesionálnímu makléři a teď vás čeká jeho výběr. Ten ale není jednoduchý. Správně vybraný makléř vám může vydělat statisíce, ten špatný vás o ně může připravit. Jak tedy vybrat zkušeného a profesionálního makléře? Poradíme Vám, jak na to.


Byt, dům nebo pozemek prodává většina lidí jednou za svůj život. Je nutné správně stanovit prodejní cenu, nemovitost dobře prezentovat, vyjednávat se zájemci, řešit smlouvy, úschovu peněz a mnoho dalšího. I když se řada lidí chce vyhnout placení provize, využití realitní kanceláře by mělo být v dnešní době samozřejmostí. Pokud budete spolupracovat se skutečným profesionálem, za prodej nemovitosti většinou utržíte více než v případě samoprodeje (i při započítání stotisícové provize).

Tak jako je tomu i v jiných oblastech, i v realitní oblasti platí, že vše je o lidech. Spíše než výběru realitky byste se měli věnovat výběru správného realitního makléře. I v menších a neznámých realitních kancelářích můžete narazit na skutečného profesionála.

Místo výběru správné realitky věnujte dostatečný čas výběru správného realitního makléře.


Pokud jste již nemovitost zkoušeli neúspěšně prodat sami a nyní se chcete obrátit na realitní kancelář, nepodléhejte nátlaku náhodného realitního makléře, který vás telefonicky oslovil na základě soukromého inzerátu. Skuteční profesionálové totiž tento způsob náboru nemovitosti vůbec nepoužívají.

Jak tedy toho pravého makléře najít a vybrat? Na co se zaměřit a co naopak nehraje při výběru roli?

Zpět na obsah

1 Ptejte se, jak dlouho makléř působí na trhu a kolik prodá ročně nemovitostí

Zjistěte si co nejvíce informací o zkušenostech makléře. Kolik let působí na trhu a kolik nemovitostí ročně prodá? Realitní makléř, který působí na trhu pouze např. 2 roky, by měl pracovat pod dozorem zkušeného makléře; toto se týká zejména mladých začínajících makléřů. Makléř, který prodá ročně pouze pár nemovitostí a práci makléře děla na přivýdělek, nemůže být již z principu dobrým makléřem.

Pozor ale na makléře, kteří mají v portfoliu desítky nemovitostí. Vysoký počet nabízených nemovitostí neznamená, že je makléř úspěšný. Často je to naopak. Zkušený makléř pracuje exkluzivně a každé nemovitosti se intenzivně věnuje, naopak podprůměrný makléř nabízí spoustu nemovitostí a čeká, že některou prodá dřív než konkurence.

Zpět na obsah

2 Ověřujte si vše, co Vám makléř říká

Většina špatných makléřů bohužel na první dojem působí stejně důvěryhodně jako dobří realitní makléři - je prakticky nemožné na první dojem rozeznat špatného makléře od toho dobrého. Ať už vám makléř o sobě a svých zkušenostech říká cokoliv, vše ověřte. Ověřte zejména, kolik má let praxe, jaké má prokazatelné výsledky, jestli jsou doporučení skutečná atd.

I špatní a neféroví realitní makléři mohou být dobrými "prodejci", kteří vás dokáží lehce "oblafnout" a vzbudit ve vás pocit důvěry.

Zpět na obsah

3 Nechte si předložit doporučení, reference a hodnocení předešlých klientů spolu s kontakty na ně

Dobrý realitní makléř má mnoho referencí a jistě se rád pochlubí. Kontaktuje některého z předešlých klientů makléře a ověřte si hodnocení . Zkontrolujte reference jak na webu, tak na sociálních médiích. Pokud makléř žádná hodnocení nemá, nebo nemá dokonce ani online prezentace, zbystřete. Sociální média jsou jedním z prodejních kanálů a profesionální makléři jsou zvyklí je používat.

Zkontrolujte komentáře a hodnocení klientů, písemné reference na webu a také při osobním setkání požadujte reference opravdových klientů. Poptat se můžete také po známých, ale berte vždy v potaz, že známí mohli mít jiné preference a kritéria při výběru makléře. I když je doporučující osoba důvěryhodná, stále může doporučit neschopného makléře, který nemovitost sice prodal, ale nevýhodně. Makléře byste si tedy měli vybírat sami, podle vlastních kritérií a na základě referencí od více klientů.

Možnost telefonicky kontaktovat předešlé klienty a ověřit si reference a hodnocení můžete přes web Srovnání Makléřů.cz. Stačí vyplnit jednoduchý formulář zde.

Zpět na obsah

4 Zajímejte se, jak makléř prezentuje svou nemovitost

Podívejte se na současnou inzerci realitního makléře a její úroveň porovnejte s ostatními makléři. Zajímejte se o kvalitu fotografií, o homestaging a kvalitu textu inzerátu. eptejte se, zda makléř spolupracuje s profesionálním fotografem s širokoúhlým objektivem (kvalitní realitní makléři na mobilní telefon v žádném případě nefotí), s copywriterem a zkušenými právníky.

image

Smluvně trvejte na pořízení fotografií profesionálním fotografem s širokoúhlým objektivem.

Zpět na obsah

5 Pracuje realitní makléř exkluzivně?

Skutečně dobrý makléř pracuje pouze exkluzivně, tj. nemovitosti, které má v prodeji, nabízí pouze on sám a nikdo jiný. Pokud makléř pracuje neexkluzivně, má pouze malou šanci, že danou nemovitost prodá. Jeho motivace investovat do prodeje nemovitosti úsilí, čas a peníze je o mnoho menší. Pokud prodej nemovitosti svěříte několika realitkám, nic tím nezískáte a vždy se to obrátí proti vám.

image

Spoluprací s více realitními makléři nic nezískáte a často se obrátí proti Vám.

Zpět na obsah

6 Jakým způsobem makléř zajištuje úschovu kupní ceny?

Pokud vám makléř bude tvrdit, že nejlepší je úchova peněz u realitní kanceláře, vezměte nohy na ramena a utečte! Ideální je notářská či advokátní úschova peněz.

Zpět na obsah

7 Provize realitní kanceláře

Pouhá výše provize nesmí být rozhodující faktor. Vždy se ptejte také na rozsah a garanci poskytovaných služeb, tj. jaké služby jsou v rámci provize garantovány. Někteří makléři vám sice nabídnou nízkou provizi, ale potom chtějí za veškeré služby zaplatit zvlášť, popřípadě vám tyto služby vůbec neposkytnou.

Vceně provize by dnes neměla chybět příprava nemovitosti na prodej, kvalitní inzerce a i poprodejní servis. Dohlédněte také na to, aby byly všechny slíbené služby smluvně zakotveny. Vše by mělo být jasně specifikováno.

image

Spíše než o absolutní výši provize se zajímejte o to, jaký rozsah služeb je Vám smluvně garantován.

Zpět na obsah

8 Nechte si předložit zprostředkovatelskou smlouvu k nahlédnutí

Smlouva by měla být krátká, jasná, srozumitelná a vyvážená. Zprostředkovatelskou smlouvu byste neměli podepisovat pod nátlakem; pokud realitní makléř tlačí na její podpis, zbystřete!

image

Bohužel i špatní a neféroví realitní makléři na první pohled často dokáží vzbudit pocit důvěry

Jak nalézt skutčně profesionálního realitního makléře? Nejlepší realitní makléře naleznete jednoduše zde.


Nejčtenější příspěvky na blogu

SPOLUPRACUJÍCÍ REALITKY