10 tipů, jak vybrat realitní kancelář v roce 2023

10 tipů, jak vybrat realitní kancelář v roce 2023

Prodáváte nemovitost a uvědomujete si, že nemáte čas ani chuť se jejím prodejem zabývat osobně? Správně jste se rozhodli svěřit její prodej zkušené a ověřené realitní kanceláři a teď vás čeká její výběr. Ten ale není jednoduchý. Správně vybraná realitka vám může vydělat statisíce, ta špatná vás o ně může připravit. Jak tedy vybrat dobrou realitní kancelář?


Byt, dům nebo pozemek prodává většina lidí jednou za svůj život. Je nutné správně stanovit prodejní cenu, nemovitost dobře prezentovat, vyjednávat se zájemci, řešit smlouvy, úschovu peněz a mnoho dalšího. I když se řada lidí chce vyhnout placení provize, využití realitní kanceláře by mělo být v dnešní době samozřejmostí. Pokud budete spolupracovat se skutečným profesionálem, za prodej nemovitosti většinou utržíte více než v případě samoprodeje (i při započítání stotisícové provize).

Tak jako je tomu i v jiných oblastech, i v realitní oblasti platí, že vše je o lidech. Spíše než výběru realitky byste se měli věnovat výběru správného realitního makléře. I v menších a neznámých realitních kancelářích můžete narazit na skutečného profesionála.

Místo výběru správné realitky věnujte dostatečný čas výběru správného realitního makléře.


Pokud jste již nemovitost zkoušeli neúspěšně prodat sami a nyní se chcete obrátit na realitní kancelář, nepodléhejte nátlaku náhodného realitního makléře, který vás telefonicky oslovil na základě soukromého inzerátu. Skuteční profesionálové totiž tento způsob náboru nemovitosti vůbec nepoužívají.

Jak tedy toho pravého makléře najít a vybrat? Na co se zaměřit a co naopak nehraje při výběru roli?

Zpět na obsah

1Nedejte na první dojem a velikost realitní kanceláře

Nenechte se ovlivnit velikostí kanceláře. Neplatí, že čím větší kancelář, tím lepší makléři a tím rychlejší a výhodnější prodej nemovitosti. Pokud tedy hledáte nejlepší makléře, velikost kanceláře nehraje zásadní roli. Naopak u průměrných makléřů je lepší mít za zády velkou realitku, která má většinou dobrou úroveň marketingu a nastavené procesy prodeje a servisu klientům. 

Také první dojem může být matoucí. Hodně podprůměrných realitních makléřů na první dojem působí stejně důvěryhodně a seriózně jako špičkoví makléři. Nenechte se tedy ovlivnit sebevědomým vystupováním a všechny informace si dobře ověřte.

Zpět na obsah


2 Ptejte se, jak dlouho realitka působí na trhu a kolik prodá ročně nemovitostí

Zjistěte si co nejvíce informací o zkušenostech makléře. Kolik let působí na trhu a kolik nemovitostí ročně prodá? Realitní makléř, který působí na trhu pouze např. 2 roky, by měl pracovat pod dozorem zkušeného makléře; to se týká zejména mladých začínajících makléřů. Makléř, který prodá ročně pouze pár nemovitostí a práci makléře děla na přivýdělek, nemůže být již z principu dobrým makléřem.

Pozor ale na makléře, kteří mají v portfoliu desítky nemovitostí. Vysoký počet nabízených nemovitostí neznamená, že je makléř úspěšný. Často je to naopak. Zkušený makléř pracuje exkluzivně a každé nemovitosti se intenzivně věnuje, naopak podprůměrný makléř nabízí spoustu nemovitostí a čeká, že některou prodá dřív než konkurence.

Zpět na obsah

3 Ověřujte si vše, co vám makléř říká

Většina špatných makléřů bohužel na první dojem působí stejně důvěryhodně jako dobří realitní makléři - je prakticky nemožné na první dojem rozeznat špatného makléře od toho dobrého. Ať už vám makléř o sobě a svých zkušenostech říká cokoliv, vše ověřte. Ověřte zejména, kolik má let praxe, jaké má prokazatelné výsledky, jestli jsou doporučení skutečná, jak svěřené nemovitosti propaguje atd.

I špatní a neféroví realitní makléři mohou být dobrými "prodejci", kteří vás dokáží lehce "oblafnout" a vzbudit ve vás pocit důvěry.

Zpět na obsah

4 Nechte si předložit doporučení, reference a hodnocení předešlých klientů spolu s kontakty na ně

Dobrý realitní makléř má mnoho referencí a jistě se rád pochlubí. Kontaktuje některého z předešlých klientů makléře a ověřte si hodnocení . Zkontrolujte reference jak na webu, tak na sociálních médiích. Pokud makléř žádná hodnocení nemá, nebo nemá dokonce ani online prezentace, zbystřete. Sociální média jsou jedním z prodejních kanálů a profesionální makléři jsou zvyklí je používat.

Zkontrolujte komentáře a hodnocení klientů, písemné reference na webu a také při osobním setkání požadujte reference opravdových klientů. Poptat se můžete také po známých, ale berte vždy v potaz, že známí mohli mít jiné preference a kritéria při výběru makléře. I když je doporučující osoba důvěryhodná, stále může doporučit neschopného makléře, který nemovitost sice prodal, ale nevýhodně. Makléře byste si tedy měli vybírat sami, podle vlastních kritérií a na základě referencí od více klientů.

Možnost telefonicky kontaktovat předešlé klienty a ověřit si reference a hodnocení můžete přes web Srovnání Makléřů.cz. Stačí vyplnit jednoduchý formulář zde.

Zpět na obsah

5 Zajímejte se, jak realitní kancelář prezentuje nemovitost

Podívejte se na současnou inzerci realitního makléře a její úroveň porovnejte s ostatními makléři. Zajímejte se o kvalitu fotografií, o homestaging a kvalitu textu inzerátu. Zeptejte se, zda makléř spolupracuje s profesionálním fotografem s širokoúhlým objektivem (kvalitní realitní makléři na mobilní telefon v žádném případě nefotí), s copywriterem a zkušenými právníky.

image

Smluvně trvejte na pořízení fotografií profesionálním fotografem s širokoúhlým objektivem.

Zpět na obsah

6 Pracuje realitní kancelář pouze exkluzivně?

Skutečně dobrý makléř pracuje pouze exkluzivně, tj. nemovitosti, které má v prodeji, nabízí pouze on sám a nikdo jiný. Pokud makléř pracuje neexkluzivně, má pouze malou šanci, že danou nemovitost prodá. Jeho motivace investovat do prodeje nemovitosti úsilí, čas a peníze je o mnoho menší. Pokud prodej nemovitosti svěříte několika realitkám, nic tím nezískáte a vždy se to obrátí proti vám.

image

Spoluprací s více realitními makléři nic nezískáte a často se obrátí proti Vám.

Zpět na obsah

7 Jakým způsobem realitka zajištuje úschovu kupní ceny?

Pokud vám makléř bude tvrdit, že nejlepší je úchova peněz u realitní kanceláře, vezměte nohy na ramena a utečte! Zákon úschovu v realitní kanceláři přímo nezakazuje, ale od roku 2020 výrazně omezuje. Podle zákona nesmí realitní kancelář tuto službu nabízet a poskytnout ji může pouze na základě písemné žádosti klienta. Seriozní realitní kancelář vám doporučí notářskou či advokátní úschovu peněz. Ty patří mezi nejbezpečnější a také nejčastěji využívané.

Zpět na obsah

8 Výše provize realitní kanceláře

Pouhá výše provize nesmí být rozhodující faktor. Vždy se ptejte také na rozsah a garanci poskytovaných služeb, tj. jaké služby jsou v rámci provize garantovány. Někteří makléři vám sice nabídnou nízkou provizi, ale potom chtějí za veškeré služby zaplatit zvlášť, popřípadě vám tyto služby vůbec neposkytnou.

V ceně provize by dnes neměla chybět příprava nemovitosti na prodej (homestaging), profesionální zpracování propagace (profesionální fotografie a texty, web nemovitosti, videoprohlídky apod.), kvalitní inzerce (realitní servery, sociální sítě, lokální propagece) a  i poprodejní servis (zpracování rezervační a kupní smlouvy, jednání s katastrálním úřadem, pomoc při vyřízení hypotečního úvěru, předání nemovitosti apod.). Dohlédněte také na to, aby byly všechny slíbené služby smluvně zakotveny. Vše by mělo být jasně specifikováno.

image

Spíše než o absolutní výši provize se zajímejte o to, jaký rozsah služeb je Vám smluvně garantován.

Zpět na obsah

9 Nechte si předložit zprostředkovatelskou smlouvu k nahlédnutí

Smlouva by měla být krátká, jasná, srozumitelná a vyvážená. Zprostředkovatelskou smlouvu byste neměli podepisovat pod nátlakem; pokud realitní makléř tlačí na její podpis, zbystřete!

Před podpisem si dejte pozor na automatické prodlužování smluv po uplynutí stanovené doby určité. Toho často využívají neseriozní makléři, kteří vám automaticky po uplynutí 3 měsíců prodlouží smlouvu na rok, aniž by vaši nemovitost aktivně prodávali. Tím vás přinutí smlouvu neplatně vypovědět a zaplatit smluvní pokutu.

Zpět na obsah

10Ověřte si, na co se realitka specializuje

Některé realitní kanceláře se specializují na určité oblasti nebo typy nemovitostí, například byty, rodinné domy, pozemky nebo komerční nemovitosti. Před podpisem smlouvy si tedy ověřte, jestli vámi vybraná realitka má nějakou specializaci a pokud ano, že se shoduje s vašimi potřebami.

Zpět na obsah

image

Bohužel i špatní a neféroví realitní makléři na první pohled často dokáží vzbudit pocit důvěry

Jak nalézt skutčně profesionální realitní kancelář? Nejlepší realitky naleznete jednoduše zde.


Nejčtenější příspěvky na blogu

SPOLUPRACUJÍCÍ REALITKY