9 kroků, jak prodat nemovitost bez realitky

Prodat nemovitost bez realitní kanceláře vypadá v současné době jako jednoduchá záležitost. Stačí si dát inzerát na realitní server a je to. Pokud ale chcete prodat za dobrou cenu, je potřeba udělat několik důležitých kroků. My vám poradíme, které to jsou a jak na ně.

1 Připravte si veškeré dokumenty o nemovitosti

Jakmile jste pevně rozhodnuti, že svoji nemovitost prodáte, je čas si připravit veškeré potřebné dokumenty. Stejně je při prodeji či prohlídkách budete potřebovat, je tedy lepší si je připravit předem a zkontrolovat, že je vše, jak má být. Jedná se především o nabývací dokumentaci (kupní smlouva), výpis z katastru nemovitostí, vyúčtování energií případně podklady od SVJ či BD atd.

Zpět na obsah

2Stanovte prodejní strategii

Určete si cíl prodeje: je vaším cílem prodat nemovitost co nejrychleji, nebo za co nejvíce? Podle cíle se bude odvíjet prodejní strategie.

Pokud potřebujete prodat nemovitost rychle či k určitému datu, nemůžete si dovolit ji nabízet za stejnou cenu jako v případě klasického prodeje za co nejvíce. Existují i tzv. výkupy nemovitostí, pokud potřebujete peníze okamžitě. Cena je ale samozřejmě nižší než při klasickém prodeji.

Jestliže na prodej nespěcháte a chcete za nemovitost utržit co nejvíce, nejčastější cestou, jak prodat nemovitost bez realitky, je klasický prodej. Dáte inzerát a byt prodáte prvnímu zájemci. Je to relativně jednoduché, ale pokud stanovíte nízkou cenu, přijdete o statisíce. Stejně tak nastavení příliš vysoké ceny nese riziko, že se z nemovitosti stane ležák, který nikdo nebude chtít a nakonec se po slevách prodá pod tržní cenou. Stanovení správné ceny je tedy pro prodej klíčové. 

Zpět na obsah

3Určete nabídkovou cenu nemovitosti

Správně nastavená cena je pro úspěšný prodej zcela zásadní. A není to nic jednoduchého. Nastavit cenu na základě porovnání s podobnými nemovitostmi v inzerci může být nebezpečné, protože ceny v inzerci jsou zkreslené a konečná realizační cena bývá často nižší než inzerovaná. Můžete také nastavit cenu podle skutečných prodejních cen z katastru nemovitostí, ale vždy je třeba zohlednit konkrétní situaci daného bytu či domu (technický stav bytu, výtah, orientace bytu vůči světovým stranám, výhledy z oken, dispozice bytu, velikost oken, úroveň společných prostor domu, u domu velikost pozemku, stav okolí, přístupové cesty apod.) a momentální situaci na trhu (poměr poptávky a nabídky). Při určování ceny berte tedy ohled na veškeré okolnosti, které ji mohou ovlivnit. Kompletní informace o cenových odhadech naleznete zde.

Obrázek Porovnávání cen nemovitostí

Nelze zcela porovnávat ceny nemovitostí podle inzerovaných cen na realitních serverech. Realizační ceny se často liší od cen nabídkových.

Zpět na obsah

4 Připravte nemovitost na prodej

Zkušený profesionál ví, že dobrá připravenost nemovitosti na prodej dokáže někdy i výrazně zvýšit její cenu. Co taková příprava na prodej obnáší? Základem je homestaging. Cílem homestagingu je připravit byt či dům tak, aby na první pohled zaujal zájemce a především v nich vyvolal emoce. Nemovitost musí tedy působit čistě, světle a útulně. Musí se líbit co nejvíce zájemcům. Udělejte tedy novou výmalbu, opravte omítky, obklady, dlažby, podlahové krytiny, vše vyčistěte a nemovitost zbavte přebytečného nábytku. Nemá smysl nemovitost rekonstruovat, má ale smysl ji ukázat v co nejlepším světle. Podrobné informace o přípravě nemovitosti před prodejem zde.

Zpět na obsah

5Nepodceňte inzerci

Zaujmout případné zájemce v záplavě inzerátů vyžaduje přípravu. Rozhodně nestačí každou místnost vyfotit telefonem a napsat inzerát na nějaký realitní server. Má-li váš inzerát mezi ostatními vyčnívat, musí být udělán profesionálně. Profesionální fotografie přitáhnou pozornost, dobře a stručně napsaný text zaujme. Nezapomeňte na půdorysy a plánky. I když prodáváte dům bez realitky, je dobré připravit pro zájemce videoprohlídku či vizualizaci. Spousta lidí si nedokáže představit, jak by nemovitost vypadala s nábytkem a ztratí o ni zájem. Vizualizace dokáže vyvolat příznivé emoce a přesvědčit zájemce k prohlídce.

Jakmile máte veškeré podklady, můžete se pustit do inzerování. Samozřejmostí jsou realitní servery. Ty placené mají vyšší návštěvnost a tady opravdu platí, že investice do marketingu se vám vrátí. Váš inzerát uvidí více potenciálních zájemců. Ideální je, pokud vytvoříte své nemovitosti vlastní web, na který v inzerátu odkážete. Na web se dá dát více fotek, informací, videí atd. Na web můžete odkazovat i ze sociálních médií, na kterých se s oblibou v posledních letech nemovitosti propagují. Kromě online propagace nezapomeňte ani na lokální reklamu. Umístěte plachtu či letáky v blízkosti nemovitosti, hodně nemovitostí se prodá právě lidem z okolí, kteří mají kladný vztah k dané lokalitě. 

Zpět na obsah

6Zorganizujte si prohlídky

Inzerci jste zvládli na výbornou a volají vám zájemci o prohlídku. V tomto okamžiku je důležité zájemce filtrovat. První věc je nepodlehnout nátlaku makléřů, kteří vám nabízejí pomoc při prodeji. Opravdu dobří makléři nemají potřebu takto obvolávat klienty, volají pouze ti průměrní a špatní.

I skutečné zájemce je dobré odfiltrovat už při telefonickém hovoru. Spousta lidí si inzerát pořádně nepřečte a pak jsou překvapeni, že dům nemá výtah nebo okna jsou na sever. Při prohlídce analyzujte chování zájemců, zjistěte co nejvíce o jejich preferencích. O každé prohlídce si dělejte poznámky a po čase zájemce kontaktujte a zjistěte jejich dojmy z prohlídky. Zpětná vazba je důležitá, často vadí zájemcům nějaká maličkost, která je odstranitelná.

Zpět na obsah

7Vyjednávejte a nepodlehněte tlaku

Máte zájemce a je na čase se dohodnout na podmínkách prodeje. Nejzásadnější je cena. V podstatě každý zájemce se pokusí cenu snížit. Většina samoprodejců chce co nejdříve prodat, podlehnou tlaku a kývnou na slevu. Tím často přijdou o spoustu peněz, přičemž by ve většině případů zájemci nemovitost koupili i bez slevy nebo s mnohem menší slevou.

Zkušení kupující používají klasické triky, jak dosáhnout slevy. Nejčastějšími jsou cenová kotva, časové omezení nabídky, kritika nemovitosti či nemožnost získat hypotéku (nevychází odhad).

Obrázek radost ze slevy

Pokud chcete kývnout na slevu, nevycházejte zájemcům zcela vstříc. I na poloviční slevu většinou zájemce kývne.

Zpět na obsah

8Na smluvní dokumentaci si dejte záležet

Ještě před podpisem kupní smlouvy je dobré dohodnout veškeré podmínky prodeje a zakotvit je v rezervační smlouvě. Už v rezervační smlouvě by měla být zapsána kupní cena, způsob úhrady (hotově, z hypotéky) a výplaty peněz (advokátní, notářská, bankovní úschova), výše rezervační zálohy, sankce za nesplnění některého bodu smlouvy (smluvní pokuty), zástavní práva či věcná břemena, co bude součástí prodeje (vybavení domu, bytu atp.), případně i znění kupní smlouvy, termín jejího podpisu a termín předání nemovitosti. Rezervační smlouva a záloha garantují oběma stranám vůli zrealizovat prodej a nákup dané nemovitosti.

Kupní smlouva slouží jako podklad pro vklad na katastr nemovitostí. Teprve zapsáním převodu do katastru nemovitostí se mění majitel. Nepodceňte smluvní domumentaci, přizvěte si na její zpracování specializovaného právníka.

Zpět na obsah

9Předáním nemovitosti to nekončí

Peníze jsou na účtě, ale vás ještě čeká administrativa. Spolu s nemovitostí musíte také předat veškerou dokumentaci, kterou jste si (ideálně) připravili již na začátku. Při předávání sepište předávací protokol, ve kterém je uvedeno vše, co předáváte a v jakém stavu. Poté už vás čeká přepis elektřiny, plynu, vody a dalších dodavatelů, odhlášení trvalého pobytu a v neposlední řadě placení daní. Pokud jste nemovitost vlastnili minimálně 10 let, osobně v ní alespoň 2 roky bydleli nebo získané peníze použijete na nabytí nového bydlení, nemusíte platit žádnou daň. V ostatních případech prodávající zaplatí daň z příjmu 15%. 

Úspěšný prodej nemovitosti je poměrně složitý proces. Pokud byste se o něm rádi dozvěděli více, přečtěte si našeho podrobného průvodce prodejem nemovitosti.


Autor Ing. Ondřej Kosina

Nejnovější dotazy z oblasti: Bez realitky

Prodej bez realitky nebo s realitkou?

07.03.2021

Dobrý den,

rozhoduji se mezi prodejem svého bytu s realitkou (makléřem) a samostatně bez RK. Na internetu existuje nyní mnoho služeb, které mi pomohou s prodejem a kde ušetřím za provizi realitce. Opravdu to je tak jednoduché? Není lepší prodej s RK? Resp. co je pro mě výhodnější? Nevyznám se v tom, prodej řeším poprvé.

Děkuji,

Jana H.

ZÍSKEJTE NABÍDKY OD MAKLÉŘŮ. VYBERTE SI TOHO NEJLEPŠÍHO.

Porovnejte si nezávazně hodnocení, výši provize a rozsah služeb.

Pokračovat
Profily makléřů
Upozornění: Odpovědi v realitní poradně vyjadřují názor realitních makléřů na danou problematiku. Dané odpovědi nelze považovat za jediné možné správné. Portál Srovnání Makléřů.cz nemůže nést odpovědnost za škody způsobené použitím nebo důvěrou v informace obsažené na těchto stránkách.

ZÍSKEJTE NABÍDKY OD MAKLÉŘŮ. VYBERTE SI TOHO NEJLEPŠÍHO.

Porovnejte si nezávazně hodnocení, výši provize a rozsah služeb.

Pokračovat
Profily makléřů

98%

klientů doporučuje tento portál
Zobrazte si naše reference

SPOLUPRACUJÍCÍ REALITKY

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace Rozumím